تبلیغات
پایگاه خبری تخته نرد ایران - آشنایی با داو ( دبل - double )


مسابقات در حال برگذاری


2.jpg

در سال 1920 ودر زمانی که نرد در اروپا و امریکا رونق گرفته بود . یک نراد با ذوق در کلوپهای امریکا ابداع تازه و بی سابقه ای به کار برد .بدین صورت که هروقت هرکدام از دو بازیکن فکر کنند که برنده هستند .نتیجه ی بازی را دو برابر میکنند. قبل از ان بازیکنان مجبور بودند تا اخر بازی کنند و ممکن بود در این بین شانس دخالت زیادی در بازی توسط بازی میکرد .حال انکه با دوبرابر کردن (دبل) این شانس کشته میشد و بازیکنی که به واسطه ی بازی ضعیف عقب بود تسلیم میشد .

 

کیوب ،  cube  (  تاس دبل )
کیوب یا تاس دبل به تاسی میگویند که برای عمل دبل کردن به کار میرود و یک مقدار از تاسهای بازی برزگتر است و بر روی ان شماره های 2  4  8  16  32 و 64 درج شده است

 

 

 


                                         Backgammon_DoublingCube.jpg

 

 

 

 

 

 

چگونه باید عمل دبل را انجام داد

در اغار بازی کیوب در جایگاه خودش در بار یا کنار زمین بازی و در بین دوبازیکن قرار میگیرد.تاس را بر روی عدد 64 قرار میدهیم و این عدد صرفا تزیینی است چون یک بازی تخته نرد نهایتا در 11 یا 13 دست انجام میشود

 

 

 

 

 

 

cube-example1.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در طول بازی هر بازیکن که فکر میکند شایسته پیروزی است میتواند عمل دبل را انجام دهد و تنها میتواند یکبار و قبل از تاس ریختن این چالش را برای حریفش به وجود بیاورد. بعد از اینکه دبل از سوی هر یک از بازیکنها پیشنهاد شد حریف حق دارد که دبل را قبول  یا رد کند. اگر دبل رد شود یعنی حریف شکست را قبول کرده و ست  بعدی بازی شروع میشود. ولی اگر دبل را قبول کرد بازی ادامه پیدا میکند و امتیاز بازی در عدد کیوب ضرب میشود و در این هنگام تاس دبل طرف بازیکنی میرود که دبل را قبول کرده و عدد شماره2 کیوب  رو قرار میگیرد.وهمچنین اختیار دبل دوباره با اوست. بازیکنی که پیشنهاد دبل را داده دیگر با کیوب کاری نخواهد داشت  .

 

 

 

 

 

 

cube-example2.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


بازی ادامه پیدا میکند تا زمانی که بازیکنی که دبل را قبول کرده احساس کند اینبار او شایستگی پیروز شدن را دارد و بر روی دبل حریف دبل میدهد و اینبار کیوب روی عدد 4 میرود .باز هم حریف حق انتخاب دارد که کیوب را بگیرد یا رد کند. اگر رد کند 2 امتیاز واگذار کرده. واگر قبول کند امتاز بازی روی عدد 4 میرودو نتیجه هر ست در عدد کیوب ضرب خواهد شد .یعنی اگه شما مارس شدید و کیوب روی 4 باشه شما 8 امتیاز دادید و اگر یک دست معمولی باختید و کیوب روی 2 باشه 2 امتیاز به حریف خواهید داد

 

 

 

 

 

 

 

cube-example3.gif

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 سوالاتی نیز از این قبیل ممکن است مطرح شود:

 

ایا وقتی کشته دارم و مهره ی من بیرون است و حریف ششدر کرده میتوانم دبل بدم؟


بله در واقع شما حتی اگه کشته داشته باشید وفکر میکنید شایستگی پیروزی را دارید میتوانید به حریف بگویید صبر کن و شما عمل دبل را توسط کیوب به حریف پیشنهاد بدهید


آشنایی با داو ( دبل - double )

تاریخ : یکشنبه 1 اسفند 1389 | نویسنده : تاس طلایی | نظرات ()

بنردونی - لینک باکس